trenerhjelpen.no | Hvordan gjennomføre gode lagmøter
15239
page-template-default,page,page-id-15239,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-9.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive
 

Hvordan gjennomføre gode lagmøter

Jenters egne tips om hva et lagmøte bør inneholde

Det blir ofte gjennomført foreldremøter, men på mange lag blir det ikke gjennomført lagmøter med spillerne. Dette savner mange spillere, og jentene mener det er viktig at treneren gjennomfører lagmøter jevnlig.

Det er vanskelig å styre et lag uten å vite hva spillerne tenker og det er viktig å inkludere laget i avgjørelse og få tilbakemeldinger fra laget sitt om hva som fungerer og ikke fungerer.

TRENING
  • Fravær, oppmøte og felles regler laget tenker de trengeren
  • Antall treninger i uken
  • Bruk av tid på treningen
  • Forslag til øvelser, innhold på trening
HVORDAN HAR DERE DET?
  • Ting som irriterer hverandre som vi bør snakke om
  • Hvordan har vi det på laget, gøy eller ikke, fint og dumt
  • Hvordan er vi med hverandre?
  • Hvordan tar vi i mot nye spillere?
  • Hvis noen spillere virker nervøse fær eller under kamper, bør dette tas opp slik at alle kan støtte hverandre når dette skjer. 
MOTIVASJON
  • Snakke om hva alle vil med basketen sin
  • Ærlighet om at motivasjon kan svinge og at vi kan være der for hverandre
  • Snakke om hvor mye tid utenfor treningen spillerne bør bruke på å bli bedre
NÅR
  • Ved oppstart av nytt lag
  • Jevnlig, gjerne én gang i halvåret
HVORFOR
  • For at spillerne skal trives på laget
  • For at treneren skal få tilbakemelding
  • For å finne ut hvordan laget skal fungere best mulig sammen
  • For at treneren skal få vite om noe ikke er bra, på laget eller med en enkeltspiller
  • For at treneren skal bli bedre kjent med spillerne
  • For at treneren skal se hele spilleren, ikke bare på banen 
HVORDAN
  • Med hele laget samlet
  • Sett av god tid og prat uformelt
  • Viktig at spillerene føler seg trygge
  • Treneren skal lytte til spillerene og være åpen for kritikk
  • Spillerene må få uttrykke sin mening om temaet, før treneren kommenterer